Beşinci Meslek
Marufe ve meşhure olan havarık-ı zâhire ve mucizat-ı mahsusedir. Siyer ve tarihin kitabları onlar ile meşhundur. Ulema-yı kiram (cezahümüllahu hayran) hakkıyla tefsir ve tedvin etmişlerdir. Malumun talimi lâzım gelmemek için biz tafsilinden kat-ı nazar ettik.
İşaret: Şu havarık-ı zâhirenin her bir ferdi eğer çendan mütevatir değildir, mutlaka cinsleri, belki çok envaı kat’iyen ve yakînen mütevatir-i bilmanadır. O havarık birkaç nev üzerindedir. İşte:
Bir nevi: İrhasat-ı mütenevviadır. Güya o asır Peygamber’den (a.s.m.) istifade ve istifaza ederek, keramet sahibi olduğundan, kalb-i hassasından hiss-i kablelvukua binaen irhasatla Fahr-i Âlem’in geleceğini ihbar etmiştir.
Bir nevi dahi: Gaybdan olan ihbarat-ı kesiresidir. Güya tayyar olan ruh-u mücerredi, zaman ve mekân-ı muayyenin kayıdlarını kırmış ve hudud-u maziye ve müstakbeleyi çiğnemiş, her tarafını görerek bize söylemiş ve göstermiştir.
Bir kısmı dahi: Tahaddi vaktinde izhar olunan havarık-ı hissiyedir. Bine karib tâdad olunmuştur. Demek söylediğimiz gibi her bir ferdi âhâdî de olursa, mecmuu mütevatir-i bi’l-manadır.
Birisi: Mübarek olan parmaklarından suyun nebeanıdır. Güya maden-i sehavet olan yed-i mübarekesinden maye-i hayat olan suyun nebeanıyla menba-ı hidayet olan lisanından, maye-i ervah olan zülâl-i hidayetin feveranını hissen tasvir ediyor.
Biri de: Tekellüm-ü şecer ve hacer ve hayvandır. Güya hidayetindeki hayat-ı maneviye, cemadat ve hayvanata dahi sirayet ederek nutka getirmiştir.