İkinci Maksad
Mukaddime
Eğer desen: Dibacede demiş idin: Kelime-i şehadetin ikinci kelâmı birincisine şahid ve meşhuddur.
Elcevap: Neam, evet. Marifetullah denilen kâbe-i kemalâta giden minhacların en müstakim ve en metini, Sahib-i Medine-i Münevvere aleyhisselâmın yaptığı tarik-i hadid-i beyzasıdır ki; ruh-u hidayet hükmünde olan Muhammed aleyhisselâm, avalim-i gaybın mişkât ve zücacesi hükmünde olan kalbinin makes ve tercümanı makamında olan lisan-ı sadıkı, berahin-i Sâni’in en sadık bir delil-i zîhayat ve bir hüccet-i nâtıka ve bir bürhan-ı fasihtir. Evet hem zatı, hem lisanı birer bürhan-ı neyyirdir. Neam, hilkat tarafından Zat-ı Muhammed bürhan-ı bâhirdir. Hakikat canibinden lisanı, şahid-i sadıktır. Evet Muhammed aleyhisselâm hem Sâni’e, hem nübüvvete, hem haşre, hem hakka, hem hakikate bir hüccet-i katıadır. Tafsili gelecektir.
Tenbih: Devir lâzım gelmez. Zira sıdkının delâili, Sâni’in delâiline tevakkuf etmez.
Temhid: Peygamberimiz (a.s.m.) Sâni’in bir bürhanıdır. Öyleyse şu bürhanın isbat-ı sıdkını ve intacını ve sureten ve maddeten sıhhatini isbat etmek gerektir... ﻧَﺨُﻮ