Kitaplar
Emirdağ Lahikası

   İkinci sual: Sen eskiden şarktaki bedevî aşair arasında seyahat ettiğin vakit, onları medeniyet ve terakkiyata çok teşvik ediyordun.  Neden, kırk seneye yakındır, medeniyet-i hâzıraya “mimsiz” diyerek hayat-ı içtimaiyeden çekildin, inzivaya sokuldun?

   Elcevab: Medeniyet-i hâzıra-i garbiye, semavî kanun-u esasilere muhalif olarak hareket ettiği için seyyiatı hasenatına, hataları ve zararları, faidelerine racih geldi. Medeniyetteki maksud-u hakiki olan istirahat-ı umumiye ve saadet-i hayat-ı dünyeviye bozuldu. İktisad ve kanaat yerine israf ve sefahet ve sa’y ve hizmet yerine tenbellik ve istirahat meyli galebe çaldığından, biçare beşeri hem gayet fakir, hem gayet tenbel eyledi. Semavî Kur’an’ın kanun-u esasisi, كُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ  ۞   لَيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى  ferman-ı esasisiyle: “Beşerin saadet-i hayatiyesi, iktisad ve sa’yde ve gayrette olduğunu ve onunla beşerin havas ve avam tabakası birbiriyle barışabilir” diye, Risale-i Nur bu esası izahına binaen kısaca bir iki nükte söyleyeceğim:

   Birincisi: Bedevilikte beşer üç-dört şeye muhtaç oluyordu. O üç dört hâcatını tedarik etmeyen on adetten ancak ikisi idi. Şimdiki garb medeniyet-i zalime-i hâzırası, sû-i istimalat ve israfat ve hevesatı tehyic ve havaic-i gayr-ı zaruriyeyi, zarurî hacetler hükmüne getirip görenek ve tiryakilik cihetiyle şimdiki o medenî insanın tam muhtaç olduğu dört-beş hâcatı yerine yirmi şeye bu zamanda muhtaç oluyor. O yirmi hâcatı tam helâl bir tarzda tedarik edecek, yirmiden ancak ikisi olabilir. On sekizi muhtaç hükmünde kalır. Demek bu medeniyet-i hâzıra insanı çok fakir ediyor. O ihtiyaç cihetinde beşeri hem zulme, hem haram kazanmağa sevk etmiş. Ve biçare avam ve havas tabakasını  daima mübarezeye teşvik etmiş. Kur’an’ın kanun-u esasisi olan vücub-u zekât ve hürmet-i riba vasıtasıyla avamın havassa karşı itaatını ve havassın avama karşı şefkatini temin eden o kudsî kanunu bırakıp, burjuvaları zulme, fukaraları isyana sevk etmeğe mecbur etmiş. İstirahat-ı beşeriyeyi zîr u zeber etti.

   İkinci Nükte: Bu medeniyet-i hâzıranın harikaları, beşere birer nimet-i rabbaniye olmasından, hakiki bir şükür ile mukabele ve menfaat-i beşerde istimali iktiza ettiği halde, şimdi görüyoruz ki, ehemmiyetli bir kısım insanı tenbelliğe ve sefahete sevk.. ve sa’y ve çalışmayı bırakıp istirahat içinde 

Hata Bildirim Formu
Sayfalar
123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596979899100101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155156157158159160161162163164165166167168169170171172173174175176177178179180181182183184185186187188189190191192193194195196197198199200201202203204205206207208209210211212213214215216217218219220221222223224225226227228229230231232233234235236237238239240241242243244245246247248249250251252253254255256257258259260261262263264265266267268269270271272273274275276277278279280281282283284285286287288289290291292293294295296297298299300301302303304305306307308309310311312313314315316317318319320321322323324325326327328329330331332333334335336337338339340341342343344345346347348349350351352353354355356357358359360361362363364365366367368369370371372373374375376377378379380381382383384385386387388389390391392393394395396397398399400401402403404405406407408409410411412413414415416417418419420421422423424425426427428429430431432433434435436437438439440441442443444445446447448449450451452453454455456457458459460461462463464465466467468469470471472473474475476477478479480481482483484485486487488489490491492493494495496497498499500501502503504505506507508509510511512513514515516517518519520521522523524525526527528529530531532533534535536537538539540541542543544545546547548549550
Fihrist
Lügat