Sabık Yirmi Adet Meselelere Bir Tetimme Olarak
Üç Küçük Meseledir
Birinci Mesele: Rivayetlerde Hazret-i İsa aleyhisselâm’a “Mesih” namı verildiği gibi her iki deccale dahi “Mesih” namı verilmiş ve bütün rivayetlerde مِنْ فِتْنَةِ الْمَسٖيحِ الدَّجَّالِ مِنْ فِتْنَةِ الْمَسٖيحِ الدَّجَّالِ denilmiş. Bunun hikmeti ve tevili nedir?
Elcevap: Allahu a’lem bunun hikmeti şudur ki: Nasıl ki emr-i ilahî ile İsa aleyhisselâm, şeriat-ı Museviye’de bir kısım ağır tekâlifi kaldırıp şarap gibi bazı müştehiyatı helal etmiş, aynen öyle de; büyük Deccal, şeytanın iğvası ve hükmüyle şeriat-ı İseviye’nin ahkâmını kaldırıp Hristiyanların hayat-ı içtimaiyelerini idare eden rabıtaları bozarak anarşistliğe ve “Ye’cüc ve Me’cüc”e zemin hazır eder. Ve İslâm Deccalı olan “Süfyan” dahi; şeriat-ı Muhammediye’nin (a.s.m.) ebedî bir kısım ahkâmını nefis ve şeytanın desiseleriyle kaldırmağa çalışarak hayat-ı beşeriyenin maddî ve manevî rabıtalarını bozarak serkeş ve sarhoş ve sersem nefisleri başıboş bırakarak hürmet ve merhamet gibi nuranî zincirleri çözer, hevesat-ı müteaffine bataklığında birbirine saldırmak için cebrî bir serbestiyet ve ayn-ı istibdat bir hürriyet vermek ile dehşetli bir anarşistliğe meydan açar ki, o vakit o insanlar gayet şiddetli bir istibdattan başka zabt altına alınamaz.
İkinci Mesele: Rivayetlerde, her iki Deccalın harikulâde icraatlarından ve pek fevkalâde iktidarlarından ve heybetlerinden bahsedilmiş. Hattâ bedbaht bir kısım insanlar, onlara bir nevi uluhiyet isnad eder, diye haber verilmiş. Bunun sebebi nedir?