Kitaplar
Lem'alar

Hazret-i Muhyiddin meşrebinde olanlar yalnız ayinelik ve zarfiyet cihetinde, o ayinedeki vücud-u misâlî nefiy noktasında ve aksi, ayn-ı mün’akis olmak üzere keşf edip başka mertebeyi düşünmeyerek   لاَ مَوْجُودَ اِلاَّ هُوَ   diyerek yanlış etmişler.  حَقَائِقُ اْﻻَشْيَاءِثاَبِتَةٌ   kaide-i esasiyeyi inkâr etmek derecesine düşmüşler.

   Amma ehl-i hakikat ise veraset-i nübüvvetin sırrıyla ve Kur’an’ın kat’î ifadatıyla görmüşler ki, ayine-i mevcudatta kudret ve irade-i ilâhiye ile vücud bulan nakışlar onun eserleridir. Heme ez ost’dur, Heme ost değil. Eşyanın bir vücudu vardır ve o vücud bir derece sabittir. Çendan o vücud, vücud-u vacibe nisbeten vehmî ve hayalî hükmünde zaiftir. Fakat bir Kadir-i Ezelînin icad ve irade ve kudretiyle vardır.

   Nasıl ki temsilde ayine içindeki güneşin hakiki vücud-u haricîsinden başka bir vücud-u misâlisi var. Ve ayineyi ziynetli boyalayan münbasit aksinin dahi arazî ve ayrı bir vücud-u haricîsi var. Ve ayinenin arkasındaki fotoğrafın resim kağıdına intikaş eden suret-i şemsiyyenin dahi ayrı ve arazî bir vücud-u haricîsi vardır, hem bir derece sabit bir vücuddur. Öyle de kâinat ayinesinde ve mahiyat-ı eşya ayinelerinde esma-i kudsiye-i ilâhiyenin irade ve ihtiyar ve kudret ile hasıl olan cilveleriyle tezahür eden nukûş-u masnuatın vücud-u vacibden ayrı, hâdis bir vücudu var. O vücuda kudret-i ezeliye ile sebat verilmiş, fakat eğer irtibat kesilse bütün eşya birden fenâya gider. Beka-i vücud için her an, her şey Hâlikının ibkasına muhtaçtır. Çendan  حَقَائِقُ اْﻻَشْيَاءِثاَبِتَةٌ   ’dur. Fakat onun isbat ve tesbitiyle sabittir.

   İşte Hazret-i Muhyiddin, “Ruh mahluk değil, âlem-i emirden, sıfat-ı iradeden gelmiş bir hakikattır.” demesi çok nusûsun zâhirine muhalif olduğu gibi mezkur tahkikata binaen iltibas etmiş, aldanmış, zaif vücudları görmemiş. Esma-i ilâhiyeden Hallâk, Rezzak gibi çok isimlerin mazharları vehmî ve hayalî şeyler olamaz. Madem o esma hakikatlidirler, elbette mazharlarının da hakikat-ı hariciyeleri vardır.

   Üçüncü Sualiniz: İlm-i cifre anahtar olacak bir ders istiyorsunuz.

   Elcevap: Biz kendi arzu ve tedbirimizle bu hizmette bulunmuyoruz. İhtiyarımızın fevkinde bize daha hayırlı bir ihtiyar işimize hakimdir. İlm-i cifir, meraklı ve zevkli bir meşgale olduğundan vazife-i hakikiyeden alıkoyup meşgul ediyor.

Hata Bildirim Formu
Sayfalar
123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596979899100101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155156157158159160161162163164165166167168169170171172173174175176177178179180181182183184185186187188189190191192193194195196197198199200201202203204205206207208209210211212213214215216217218219220221222223224225226227228229230231232233234235236237238239240241242243244245246247248249250251252253254255256257258259260261262263264265266267268269270271272273274275276277278279280281282283284285286287288289290291292293294295296297298299300301302303304305306307308309310311312313314315316317318319320321322323324325326327328329330331332333334335336337338339340341342343344345346347348349350351352353354355356357358359360361362363364365366367368369370371372373374375376377378379380381382383384385386387388389390391392393394395396397398399400401402403404405406407408409410411412413414415416417418419420421422423424425426427428429430431432433434435436437438439440441442443444445446447448449450451452453454455456457458459460461462463464465466467468469470471472473474475476477478479480481482483484485486487488489490491492493494495496497498499500501502503504505506507508509510511512513514515516517518519520521522523524525526527528529530531532533534535536537538539540541542543544545546547548549550551552553554555556557558559560561562563564565566567568569570571572573574575576577578579580581582583584585586587588589590591592593594595596597598599600601602603604605606607608609610611
Fihrist
Lügat