Hayat sebebiyle karınca küreden büyük olur
Ger mizanü’l-vücudla karıncayı tartarsan,
onda çıkan kâinat küremize sıkışmaz.
Bence küre hayevandır. Başkaların zannınca meyyit olan küreyi
ger getirip koyarsan karıncanın karşısına, o zîşuur başının nısfı bile olamaz.
Nasraniyet İslâmiyete teslim olacak
Nasraniyet, intifa, ya ıstıfâ bulacak.
İslâma karşı teslim, terk-i silâh edecek.
Mükerreren yırtıldı, prutluğa tâ geldi, prutlukta görmedi ona salâh verecek.
Perde yine yırtıldı, mutlak dalâle düştü.
Bir kısmı lâkin, bazı yakınlaştı tevhide; onda felah görecek.
Hazırlanır şimdiden yırtılmaya başlıyor.
Sönmezse safvet bulup İslâma mal olacak.
Bu bir sırr-ı azimdir, ona remz ve işaret: Fahr-i rüsul demiştir:
“İsa, şer’imle amel, ümmetimden olacak.”
Tebeî nazar, muhali mümkün görür
Meşhurdur ki: Iyd’in hilâline bakardı cemaat-ı kesire. Kimse bir şey görmedi.
Zevalî bir ihtiyar yemin etti ki: “Gördüm.”
Halbuki gördüğü, kirpiğinin tekavvüs etmiş beyaz bir kılı idi.
O kıl oldu onun hilâli. O mukavves kıl nerede! Hilâl olmuş kamer nerede!
Ger anladın şu remzi: Zerrattaki harekât; kirpik-i aklın olmuş,
birer kıl-ı zulmetdar.. kör etmiş maddi gözü.
Teşkil-i cümle enva’ failini göremez, düşer başına dalâl.
O hareket nerede! Nazzam-ı kevn nerede!
Onu ona vehmetmek, muhal ender muhal!...