Meylü’t-tevsi’ Mütedeyyinde Olmazsa, Meylü’t-tahribdir
Ey tevsi’e taraftar, ictihadı isteyen! Cesedine dikkat et.
Sebeb-i tevsi’ dahilse, büyülttürür cismini; hariçse eğer, yırtar cildini.
Öyle; İslâmiyette olan müsellematı eder bir zat imtisal tamamen,
itaati bihakkın, daire-i dahiline girmiş olan o zatta
meylü’t-tevsi’, meylü’t-tekemmül olur.
Lâkaydlıkla hariçte sayılmış olan zatta tevsi’ meyli, meylü’t-tahribdir.
Fırtına, zelzeleli olmuş böyle zamanı;
ictihad kapısını açmak değil, belki pencerelerin dahi kapatılması lazımdır.
Lâubali lâkaydlar, her bir zaman ve anı okşanılmaz ruhsatla;
şiddeten ikaz olur, terhib ve azimetle.
Tasarruf-u Kudretin Vüs’ati, Vesait ve Muinleri Reddeder
O Kadîr-i Zülcelâl; tasarruf-u kudreti, tevessü-ü tesiri noktasında,
oluyor şemsimiz zerre-misal.
Nev’-i vahidde olan tasarruf-u azimi, mesafesi vâsi’dir.
İki zerre beyninde cazibeyi ele al;
git de tâ şemsu’ş-şümûs ve kehkeşan beynindeki cazibenin yanına koy.
Yükü bir kar danesi bir meleği,
şemsi ele almış bir şems-misal meleğin yanına getir.
İğne kadar bir balığı, balina balığıyla yanyana bırak.
O Kadîr-i Ezelî-i Zülcelâl, tecelli-i vâsii, asgardan tâ ekbere
itkan-ı mükemmeli birden tasavvura al;
cazibe ve nevamis, vesail-i pür-seyyal gibi örfî emirler;
tecelli-i kudrete, tasarruf-u hikmete birer isim olması..