Kitaplar
Müdafaalar

kat’iyen kanaatim var. Eğer bazı dostlarım mahzun olmasa idi, ben daimi hapiste kalacaktım. Eğer şer’an intihar caiz olsa idi, elbette Rus’un başkumandanın idamına ve İstanbul’u işgal eden İtilâfçılar’ın başkumandanlarının kendini idam etmek vaziyetlerine ve divan-ı riyasette elli mebusun huzurunda ilk reis-i cumhurun şiddetli hiddetine karşı tezellüle tenezzül etmeyen bir adam, elbette pek çok defa bir âdi jandarma ve gardiyanın ve âdi bir memurun tahkirkârane ihanetleri ve iftiraları ve tazibleri ve ağır tecavüzlerini gören adama, elbette ölüm yüz defa hayattan daha ziyade ona hoş gelir.

   Madem Rehber’i bahane edip böyle hiç hatır ve hayale gelmeyen bir evham ile ittiham ediliyorum. Ben ve kardeşlerim Rehber’in hakikatiyle hem imanımızı, hem ahlâkımızı tehlikeden kurtadığımız için deriz ki: Rehber on beş sene evvel telif edilmiş. Üç defa tab’ ile binler nüshası ve el yazısı ile on binler nüshası bu vatanda iştiyak ile okunmak suretinde intişar ettiği halde; yüzbinler adam okuyucu hiç kimseden muvafık, muhalif, dindar, dinsizden hiçbirisi dememiş: “Biz ondan zarar gördük. Veya vatan, millete zararı var;” işitmedik. Öyle bir zarar olsa idi, bu ehemmiyetli bir mesele olduğu için intişar edecekti. Halbuki bundan yüz bine yakın şahid gösteriyoruz ki: “Biz ondan imanımızı kurtardık, seciye-i milliyemizi onunla düzelttik. İstifade ettik.” diye yüz bin şahidi bu davamıza lüzum olsa göstereceğiz.

   Acaba; bir adamın on hasenesi bulunsa, bir küçük yanlışı nazara alınmadığı halde, böyle yüz bin hasene ve faide sahibi bir eserin vehmî, asılsız bir kusur tevehhümüyle medar-ı mesuliyet olabilir mi? Hiç dünyada hayat-ı içtimaiyeye temas eden hiçbir kanun böyle bir hâle suç diyebilir mi? O eseri tedkik eden, ulûm-u İslâmiye ve diniyeye malik olmayan ehl-i vukufun suç unsuru diye gösterdiklerinden:

   Birincisi: “Lâikliğe aykırıdır. Dini siyasete âlet ediyor.”

   Halbuki müellifi otuz beş seneden beri siyaseti terk edip bir gazeteyi okumamış ve şakirdlerine de, “Siyasetle meşgul olmayınız.” daima demesi, bu suç unsurunu esasıyla keser.

   İkincisi: “Dinî tedrisata taraftar olmak” bir suç gösterilmiş. Buna karşı deriz:

Hata Bildirim Formu
Sayfalar
123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596979899100101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155156157158159160161162163164165166167168169170171172173174175176177178179180181182183184185186187188189190191192193194195196197198199200201202203204205206207208209210211212213214215216217218219220221222223224225226227228229230231232233234235236237238239240241242243244245246247248249250251252253254255256257258259260261262263264265266267268269270271272273274275276277278279280281282283284285286287288289290291292293294295296297298299300301302303304305306307308309310311312313314315316317318319320321322323324325326327328329330331332333334335336337338339340341342343344345346347348349350351352353354355356357358359360361362363364365366367368369370371372373374375376377378379380381382383384385386387388389390391392393394395396397398399400401402403404405406407408409410411412413414415416417418419420421422423424425426427428429430431432433434435436437438439440441442443444445446447448449450451452453454455456457458459460461462463464465466467468469470471472473474475476477478479480481482483484485486487488489490491492493494495496497498499500501502503504505506507508509510511512513514515516517518519520521522523524525526527528529530531532533534535536537538539540541542543544545546547548549550551552553554555556557558559560561562563564565566567568569570571
Fihrist
Lügat