Dördüncü Zeyl
Yirmi Dokuzuncu Mektubun
Sekizinci Kısmının İkinci Remzi
Kenzü’l-Arş’ın Birinci Nükte-i Kur’aniyesi: Gayet muazzam hakaikının küçük bir fihristesi olduğundan aynen derc edildi. Şöyle ki:
Bir rivayette ism-i âzam olan الله ’ın en mühim harfi olan baştaki elif ( ا ) umum Kur’an’da çok sırlara medar olarak kırk bin gelmesi; ve ismullah’ın elifden sonra ( لا ) suretindeki “lâm-elif” on dokuz bin olan meşhur adedi göstermesi; ve ismullahın ahirinde olan ( ه) yine mecmu-u Kur’an’da yine on dokuz bin olarak ikisinin muvafık gelmesi; ve yalnız ( ل) hesab-ı ebcedle otuz olduğuna göre, ona muvafık olarak Kur’an’da otuz bin gelmesi; ve yemin vaktinde, ismullahın başında bulunan ( و ) ,bir hesapça yirmi üç bin, diğer bir cihette yirmi bin olarak hem ( يا) ’nın, hem ( م) ’in, hem ( ل) ’nin, hem ( ه) ’nin on dokuz bin adedlerine ve Kur’an’daki yekünlerine muvafık gelmesi; ve ismullahın başındaki ( ا) lâm-ı tarif, yani ( ال) yetmiş bin olup, Kur’an kelimatının mecmu-u adedi olan yetmiş bin adedine muvafık gelmesi; hem ismullahın kasem vaktinde başında bulunan ( يا) ve ( تا) iki kardeş gibi, (يا) on bir bin, ( تا ) on bin olarak muvafık gelmesi; hem ahir huruf, heca ve nida vaktinde يا الله denildiği vakit