Kitaplar
Kastamonu Lahikası

   Ulaşmaz dest-i edeb-i Garb-ı hevesbâr-ı hevakâr-ı dehâdar

   De’b-i edeb ebed-müddet Kur’an-ı ziyabâr-ı şifakâr-ı hüdâdar 1

 

Kâmilîn insanların zevk-i meâlisini hoşnut eden bir hâlet, çocukça bir hevese,

                                                                  sefihce bir tabiat sahibine hoş gelmez.

Onları eğlendirmez. Bu hikmete binaen, bir zevk-i süflî, sefih, hem nefsî

                              ve şehvanî içinde tam beslenmiş, zevk-i ruhîyi bilmez.

Avrupa’dan tereşşuh etmiş şu hazır edebiyat, romanvarî nazarla, Kur’an’da

                     olan letaif-i ulviyet, mezaya-yı haşmeti göremez, hem tadamaz.

Kendindeki mihengi ona ayar edemez. Edebiyatta vardır üç meydan-ı

                                          cevelân; onlar içinde gezer, haricine çıkamaz.

Ya aşkla hüsndür, ya hamaset ve şehamet, ya tasvir-i hakikat. İşte yabanî

                                           edebse hamaset noktasında hakperestliği etmez.

Belki zalim nev-i beşerin gaddarlıklarını alkışlamakla kuvvetperestlik hissini

                                telkin eder. Hüsn ve aşk noktasında, aşk-ı hakikî bilmez.

fiehvet-engiz bir zevki nefslere de zerkeder. Tasvir-i hakikat maddesinde,

                                                         kâinata sanat-ı ilâhî suretinde bakmaz;

bir sıbga-i rahmanî suretinde göremez. Belki tabiat noktasında tutar, tasvir

                                                                       ediyor; hem ondan da çıkamaz.

Onun için telkini, aşk-ı tabiat olur. Maddeperestlik hissini, kalbe de yerleştirir;

                                                                      ondan ucuzca kendini kurtaramaz.

Yine ondan gelen, dalâletten neşet eden ruhun ızdırabatına, o edepsizlenmiş

                                      edep müsekkin, hem münevvim; hakikî faide vermez.

Tek bir ilâcı bulmuş; o da romanlarıymış. Kitap gibi bir hayy-ı meyyit, sinema

                                               gibi bir müteharrik emvat. Meyyit hayat veremez.

Hem tiyatro gibi tenasühvari, mazi denilen geniş kabrin hortlakları gibi, şu

                                                               üç nevi romanlariyle hiç de utanmaz.

Beşerin ağzına yalancı bir dil koymuş, hem insanın yüzüne fasık bir göz

takmış, dünyaya bir âlüfte fistanını giydirmiş. Hüsn-ü mücerred tanımaz.

Güneşi gösterirse, sarı saçlı güzel bir aktrisi karie ihtar eder. Zâhiren der:

                                                            Sefahet fenadır, insanlara yakışmaz.

Netice-i muzırrayı gösterir. Halbuki sefahete öyle müşevvikâne bir tasviri

                                              yapar ki, ağız suyu akıtır, akıl hâkim kalamaz.

Hata Bildirim Formu
Sayfalar
123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596979899100101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155156157158159160161162163164165166167168169170171172173174175176177178179180181182183184185186187188189190191192193194195196197198199200201202203204205206207208209210211212213214215216217218219220221222223224225226227228229230231232233234235236237238239240241242243244245246247248249250251252253254255256257258259260261262263264265266267268269270271272273274275276277278279280281282283284285286287288289290291292293294295296297298299300301302303304305306307308309310311312313314315316317318319320321322323324325326327328329330331332333334335336337338339340341342343344345346347348349350351352353354355356357358359360
Fihrist
Lügat