Kitaplar
Kastamonu Lahikası

Lâfzı tazammun eder pek vasi’ ihtimalât hem vücuh-u kesire ki, her biri

    nazar-ı belâğatta müstahsen, Arabiyece sahih, sırr-ı teşriî lâyık görüyor ânı.

Manasında: Meşarib-i evliya, ezvak-ı ârifini, mezahib-i salikîn, turuk-u

                                  mütekellimîn, menahic-i hükema; o i’caz-ı beyanî

birden ihata etmiş, hem de tazammun etmiş. Delâletinde vüs’at, manasında

                         genişlik. Bu pencere ile baksan, görürsün ne geniştir meydanı.

Ahkâmdaki istiab: Şu harika şeriat ondan olmuş istinbat, saadet-i dâreynin

                                                                bütün desatirini, bütün esbab-ı emni,

içtimaî hayatın bütün revabıtını, vesail-i terbiye, hakaik-ı ahvâli birden

                                                          tazammun etmiş onun tarz-ı beyanı.

İlmindeki istiğrak: Hem ulûm-u kevniye, hem ulûm-u ilâhî, onda meratib-i

                      delâlât, rumuz ile işarat, sûreler surlarında cem etmiştir cinanı.

Makasıd ve gâyâtta: Muvazenet, ıttırad, fıtrat desatirine mutabakat, ittihad;

                                                             tam müraat etmiş, hıfzeylemiş mizanı.

İşte lâfzın ihatasında, mananın vüs’atında, hükmün istiabında, ilmin

                          istiğrakında, muvazene-i gâyâtta camiiyet-i pür-şanı!

Dördüncü unsur ise: Her asrın derece-i fehmine, edebî rütbesine, hem her

               asırdaki tabakata, derece-i istidat, rütbe-i kabiliyet nisbetinde ediyor

                                                                                                     bir ifaza-i nûranî.

Her asra, her asırdaki her tabakaya kapısı küşade. Güya her demde, her

                                                yerde taze nazil oluyor, o Kelâm-ı Rahmanî.

İhtiyarlandıkça zaman, Kur’an da gençleşiyor. Rumuzu hem tavazzuh

              eder, tabiat ve esbabın perdesini de yırtar, o Hitab-ı Yezdanî.

Nur-u Tevhidi, her dem her ayetten fışkırır. Şehadet perdesini gayb üstünde

                            kaldırır. Ulviyet-i hitabı dikkate davet eder, o nazar-ı insanı.

Ki o lisan-ı gaybtır, şehadet âlemiyle bizzat odur konuşur. Şu unsurdan bu

                                                           çıkar harika tazeliği bir ihata-i ummanî!

Te’nis-i ezhan için akl-ı beşere karşı İlâhî tenezzülât. Tenzil’in üslûbunda

                                               tenevvüü, mûnisliğidir mahbub-u ins ü canı.

Beşinci menba ise: Nakil ve hikâyatında, ahbar-ı sadıkada esasî noktalardan

                                                     hazır müşahid gibi bir üslûb-u bedi-i pür maani.

Naklederek, beşeri onunla ikaz eder. Menkulâtı şunlardır: Ahbar-ı evvelîni,

                                                   ahvâl-i ahirîni, esrar-ı Cehennem ve Cinanı.

Hata Bildirim Formu
Sayfalar
123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596979899100101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155156157158159160161162163164165166167168169170171172173174175176177178179180181182183184185186187188189190191192193194195196197198199200201202203204205206207208209210211212213214215216217218219220221222223224225226227228229230231232233234235236237238239240241242243244245246247248249250251252253254255256257258259260261262263264265266267268269270271272273274275276277278279280281282283284285286287288289290291292293294295296297298299300301302303304305306307308309310311312313314315316317318319320321322323324325326327328329330331332333334335336337338339340341342343344345346347348349350351352353354355356357358359360
Fihrist
Lügat