Kitaplar
Kastamonu Lahikası

Eşyada olan asvat, birer savt-ı vücuddur: “Ben de varım” derler. O kâinat-ı

       sâkit birden söze başlıyor: “Bizi camid zannetme, ey insan-ı boş boğaz!”

Tuyurları söylettirir ya bir lezzet-i nimet, ya bir nüzul-ü rahmet. Ayrı ayrı

       seslerle, küçük ağazlarıyla rahmeti alkışlarlar, nimet üstünde iner, şükür

                                                                                                     ile eder pervaz.

Remzen onlar derler: “Ey kâinat kardeşler! Ne güzeldir hâlimiz, şefkatle

                      perverdeyiz, hâlimizden memnunuz.” Sivri dimdikleriyle fezaya saçıyorlar

                                                                                               birer avaz-ı pür-naz.

Güya bütün kâinat ulvî bir musikîdir, iman nuru işitir ezkâr ve tesbihleri.

     Zira hikmet reddeder tesadüf vücudunu, nizam ise tardeder ittifak-ı

                                                                                                    evham-saz.

Ey yoldaş! Şimdi şu âlem-i misalîden çıkarız, hayalî vehimden ineriz, akıl

                   meydanında dururuz, mizana çekeriz, ederiz yolları ber-endaz.

Evvelki elîm yolumuz mağdûb ve dâllîn yolu. O yol verir vicdana tâ en derin

                  yerine hem bir hiss-i elîmi, hem bir şedid elemi. Şuur onu gösterir.

                                                                                                Şuura zıd olmuşuz.

Hem kurtulmak için de muztar ve hem muhtacız; ya o teskin edilsin, ya

               ihsas da olmasın; yoksa dayanamayız, feryad u fizar dinlenmez.

Hüda ise şifadır. Heva, ibtal-i hisdir. Bu da teselli ister, bu da tegafül ister, bu

         da meşgale ister, bu da eğlence ister. Hevesat-ı sihirbaz. Tâ vicdanı

aldatsın. Ruhu tenvim edilsin, tâ elem hissolmasın. Yoksa o elem-i elîm,

                      vicdanı ihrak eder, fîzara dayanılmaz, elem-i ye’s çekilmez.

Demek sırat-ı müstakîmden ne kadar uzak düşse, o derece nisbeten şu

     hâlet tesir eder, vicdanı bağırttırır. Her lezzetin içinde elemi var, birer iz.

Demek heves, heva, eğlence, sefahetten memzuc olan şaşaa-i medeni, bu

   dalâletten gelen şu müdhiş sıkıntıya bir yalancı merhem, uyutucu zehir-baz.

Ey aziz arkadaşım! İkinci yolumuzda, o nuranî tarikte bir hâleti hissettik.

                          O hâletle oluyor hayat, maden-i lezzet. Âlâm olur lezaiz.

Onunla bunu bildik ki; mütefavit derecede, kuvvet-i iman nisbetinde ruha

                           bir hâlet verir. Cesed ruhla mültez, ruh vicdanla mütelezziz.

Bir saadet-i âcile, vicdanda münderiçdir. Bir firdevs-i manevî, kalbinde

                         mündemiçdir. Düşünmekse deşmektir, şuur ise şiar-ı raz.

Şimdi ne kadar kalb ikaz edilirse, vicdan tahrik edilse, ruha ihsas verilse,

                                 lezzet ziyade olur. Hem de döner ateşi nur, şitası yaz.

Hata Bildirim Formu
Sayfalar
123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596979899100101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155156157158159160161162163164165166167168169170171172173174175176177178179180181182183184185186187188189190191192193194195196197198199200201202203204205206207208209210211212213214215216217218219220221222223224225226227228229230231232233234235236237238239240241242243244245246247248249250251252253254255256257258259260261262263264265266267268269270271272273274275276277278279280281282283284285286287288289290291292293294295296297298299300301302303304305306307308309310311312313314315316317318319320321322323324325326327328329330331332333334335336337338339340341342343344345346347348349350351352353354355356357358359360
Fihrist
Lügat