Kitaplar
Barla Lahikası

   Elcevap: Kur’an-ı Hakîm,   اِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَاِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ   sırrıyle, her zamanda bir milyondan fazla hafızların kalbinde manen yazdırmak lâzım geldiği için, hıfzı çok işkâl edecek ve hafızaları çok azaltacak olan şu nev’i tevafukat-ı müteşabihe, Kur’an-ı Hakîmde çok ileri gitmemiştir. Ehl-i hıfza, rahmet içinde mutabık-ı mukteza-i hâl bir manevî belâgatı, bu meziyet-i belâgatın terkiyle yapmıştır. Çok defa kısa kesmekle, çok uzun manaları ifade etmesi gibi, hem şu tevafukat-ı belâgat olmasa da, madem içinde eser-i kasd ve şuur görünür, kasd ve şuur ise, bilmüşahede ve bil’itiraf, müellif ve müstensihlerin değil, elbette bir dest-i gaybînin tanzimiyledir. Ve o dest-i gaybînin bu tarz müdahalesi ise, alâmet-i kabuldür ve rızaya emaredir. Ve bu emare de remz eder ki, yazılan hakikatler kusursuzdur. Hak bir surette gösterilmiştir.

   Amma sair kitablarda şu nev’i tevafukat bulunuşu tesadüfe verilebilir. Fakat şu risalelerdeki şuurlu tevafukat-ı gaybiyeyi, bütün gören zatların ittifakıyla, şuursuz tesadüfe havale edilemez ve verilmesine imkân verilmiyor. Hattâ en mühim iki müstensih ve bizler, değil ki bir risalenin umumunda, bir tek sahife kanaat verir ki, tesadüf karışamaz, haddi değildir. Çünkü misil olarak iki üç kelime bulunur. Birbirine bakar, öyle bir vaziyette ki, zâhiren bir kastı irae ediyor.

   Meselâ: Şimdi bakıyoruz, şu sahifede “yaş” lâfzı, üç defa tekerrür etmiş. Üçü öyle bir vaziyette biribirine bakıyor ki, şüphe bırakmaz ki, bir tanzim-i gaybîdir. Hem şimdi baktığımız şu sahifede, yalnız altı “hüzün” kelimesi var. O altı hüzün, üç satırda öyle lâtif iki kavisi teşkil etmiş ki, neşeli bir hüznü görene verir.

   Hem işaret-i gaybiye olmak için, başka hiçbir kitabta bulunmamak lâzım gelmez. Meselâ: Nasıl ki, belâgat-ı Kur’aniye derece-i i’caza vasıl olduğu için, bir mucize-i risalet olduğu halde, sair ehl-i belâgatın umum kitablarında, derecatlarına göre belâgat vardır. Onlarda belâgat bulunması, i’caz-ı Kur’an’a münafi olamaz. Öyle de i’caz-ı Kur’an’ın yüzer kısmından, bir kısmının cilvesi, bir nev’i ikram-ı ilâhî nev’inde, Kur’an’ın bir nev’i tefsiri olan Sözlerde, hakaik-ı Kur’aniyenin hüsn-ü intizamına işareten görünüp, 

Hata Bildirim Formu
Sayfalar
123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596979899100101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155156157158159160161162163164165166167168169170171172173174175176177178179180181182183184185186187188189190191192193194195196197198199200201202203204205206207208209210211212213214215216217218219220221222223224225226227228229230231232233234235236237238239240241242243244245246247248249250251252253254255256257258259260261262263264265266267268269270271272273274275276277278279280281282283284285286287288289290291292293294295296297298299300301302303304305306307308309310311312313314315316317318319320321322323324325326327328329330331332333334335336337338339340341342343344345346347348349350351352353354355356357358359360361362363364365366367368369370371372373374375376377378379380381382383384385386387388389390391392393394395396397398399400401402403404405406407408409410411412413414415416417418419420421422423424425426427428429430431432433434435436437438439440441
Fihrist
Lügat