bizzarure sıfatın kemaline, sıfatın kemali hads-i yakînle şuunatın kemaline delâlet eder. Şe’nin kemali ise, hakkalyakîn bir suretle zatın kemalini gösterir.
Binaenaleyh, bir kasrın ve bir sarayın nukuş ve tezyinatındaki mükemmeliyet, sâni’ ve mühendisin yaptıkları o nakışlar üstünde ve tezyinat altında görünen ef’alin mükemmeliyetine delâlet eder. Ef’alin mükemmeliyyeti dahi, o sâniin taktığı isim ve lâkapların mükemmeliyetini gösterir. Esmanın mükemmeliyeti, sıfatın mükemmeliyetine delâlet eder. Sıfatın mükemmeliyeti, şuunatın mükemmeliyetini tasrih eder. Şuûnatın mükemmeliyeti dahi, o nakkaşın mükemmeliyet-i zatına delâlet eder.
Kezalik, kâinatta görünen âsarın kemali hadsî bir müşahede ile ef’alin mükemmeliyetine, ef’alin kemali de failin kemal-i esmasına, esmanın kemali sıfatın kemaline, sıfatın kemali şuunat-ı zatiyenin kemaline, şuunatın kemali “Zat-ı Zülcelâl”in kemaline delâlet eder.