Kitaplar
İşarat'ül-İ'caz

   Ehl-i Cebrin nokta-i nazarları, “Ölecekti”. Çünkü, onlarca, taallûk ikidir ve sebeple müsebbeb arasında inkıta caizdir. Ehl-i İtizalce, “Ölmeyecekti.” Çünkü, onlarca, muradın iradeden tahallüfü caizdir. Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaatçe, bu misalde sükût ve tevakkuf lazımdır. Çünkü, irade-i külliyenin sebeple müsebbebe bir taallûku vardır. Bu itibarla, sebebin ademi farz edilirse, müsebbebin de farz-ı ademi lazım gelir; çünkü, taallûk birdir. Cebir ve İtizal, ifrat ve tefrittir.

                                                        İKİNCİ BİR MUKADDİME

   Ehl-i tabiat, esbaba hakiki bir tesir veriyor. Mecusiler biri şerre, diğeri hayra olmak üzere iki hâlika itikad ediyorlar. Ehl-i İtizal de, “Ef’al-i ihtiyarîyenin hâlikı abddir” diyor. Bu üç mezhebin esası; bâtıl bir vehm-i mahz, bir hata ve huduttan tecavüzdür. Bu vehmi izale için, birkaç meseleyi dinlemek lazımdır.

   Birincisi: İnsanın dinlemesi, konuşması, düşünmesi cüz’î olduğu için, teakub suretiyle eşyaya taallûk ettiği gibi, himmeti de cüz’îdir; nöbetle, eşya ile meşgul olabilir.

   İkincisi: İnsanın kıymetini tayin eden, mahiyetidir. Mahiyetin değeri ise himmeti nisbetindedir. Himmeti ise, hedef ittihaz ettiği maksadın derece-i ehemmiyetine bakar.

   Üçüncüsü: İnsan hangi bir şeye teveccüh ederse onun ile bağlanır ve onda fani olur. Bu sırra binaendir ki, insanlar, hasis ve cüz’î şeyleri büyük adamlara isnad etmezler; ancak esbaba ve vesaile atfederler. Sanki, hasis işler ile iştigal onların vakarına münasip olmadığı gibi, cüz’î şeyler de onların azim himmetlerini işgal etmeye layık değildir.

   Dördüncüsü: İnsan, bir şeyin ahvalini muhakeme ettiği zaman, o şeyin rabıtalarını, esbabını, esaslarını evvelâ kendi nefsinde, sonra ebna-i cinsinde, sonra etraftaki mümkinâtta taharri eder. Hatta hiçbir suretle mümkinâta müşabeheti olmayan Cenab-ı Hakkı düşünecek olursa, kuvve-i vahimesi ile bir insanın mekayisini, esasatını, ahvalini mikyas yaparak Cenab-ı Hakkı düşünmeye başlar. Halbuki, Cenab-ı Hakka bu gibi mikyaslar ile bakılamaz; zira, sıfatı inhisar altında değildir.

Hata Bildirim Formu
Sayfalar
123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596979899100101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155156157158159160161162163164165166167168169170171172173174175176177178179180181182183184185186187188189190191192193194195196197198199200201202203204205206207208209210211212213214215216217218219220221222223224225226227228229230231232233234235236237238239240241242243244245246247248249250251252253254255256257258259260261262263264265266267268269270271272273274275276277278279280281282283284285286287288289290291292293294295296297298299300301302303304305306307308309310
Fihrist
Lügat