Kitaplar
İşarat'ül-İ'caz

   Cevap: Birincisi: Fıtrat ile vicdan, ihtiyarî emirleri, ıztırarî emirlerden tefrik eden gizli bir şeyin vücuduna şehadet ediyorlar; tayin ve tabirine olan acz, vücuduna halel getirmez.

   İkincisi: Abdin bir fiile olan meyelânı, Eş’arilerin mezhebi gibi mevcud bir emir ise de, o meyelânı bir fiilden diğer bir fiile çevirmekle yapılan tasarruf, itibarî bir emir olup, abdin elindedir. Eğer Maturidilerin mezhebi gibi o meyelânın bizzat bir emr-i itibarî olduğuna hükmedilirse, o emr-i itibarînin sübut ve tayini, kendisinin bir illet-i tamme olduğunu istilzam etmez ki, irade-i külliyeye ihtiyaç kalmasın. Çünkü çok defalar meyelânın vukuunda fiil vaki olmaz.

   Hülâsa, âdetullahın cereyanı üzerine; hasıl-ı bilmasdarın vücudu, masdara mütevakkıftır. Masdarın esası ise meyelândır. Meyelân veya meyelândaki tasarruf mevcudattan değildir ki, bir müessire ihtiyacı olsun; madum da değildir ki, hasıl-ı bilmasdar gibi mevcud olan bir şeyin vücuduna şart kılınmasına veya sevap ve ikaba sebep olmasına cevaz olmasın.

   Sual: İlm-i ezelînin veya irade-i ezeliyenin bir fiile taallûkları, ihtiyara mahal bırakmıyor?

   Cevap: Birincisi: Abdin ihtiyarından neş’et eden bir fiile ilm-i ezelînin taallûku, o ihtiyara münafi ve mâni değildir. Çünkü müessir, ilim değildir, kudrettir; ilim, maluma tabidir.

   İkincisi: İlm-i ezelî, muhit olduğu için, müsebbebatla esbabı birlikte abluka eder, içine alır. Yoksa ilm-i ezelî, zannedildiği gibi, uzun bir silsilenin başı değildir ki, esbabdan tegafül ile yalnız müsebbebat o mebdee isnad edilsin.

   Üçüncüsü: Malum nasıl bir keyfiyet üzerine olursa, ilim öylece taallûk eder. Öyle ise, malumun mekayisi ve esbabı kadere isnad edilemez.

   Dördüncüsü: Zannedildiği gibi, irade-i külliyenin bir defa müsebbebe, bir defa da sebebe ayrı ayrı taallûku yoktur; ancak müsebbeble sebebe bir taallûku vardır.

   Bu mezheblerin nokta-i nazarlarını bir misal ile izah edelim:

   Bir adam, bir aletle bir şahsı öldürse; sebebin madum olduğunu farz edersek, müsebbebin keyfiyeti nasıl olur?

Hata Bildirim Formu
Sayfalar
123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596979899100101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155156157158159160161162163164165166167168169170171172173174175176177178179180181182183184185186187188189190191192193194195196197198199200201202203204205206207208209210211212213214215216217218219220221222223224225226227228229230231232233234235236237238239240241242243244245246247248249250251252253254255256257258259260261262263264265266267268269270271272273274275276277278279280281282283284285286287288289290291292293294295296297298299300301302303304305306307308309310
Fihrist
Lügat