Kitaplar
İşarat'ül-İ'caz

   İkinci Mukaddime: Ecram-ı ulviyenin kanunlarını rabt eden ve ziya ve hararetin emsalini neşr ve nakleden fezayı doldurmuş bir madde mevcuttur.

  Üçüncü Mukaddime: Madde-i esîriyenin, yine esîr olarak kalmak şartıyla, sair maddeler gibi muhtelif teşekkülâtı ve ayrı ayrı nev’ileri vardır; buhar ile su ve buzun teşekkülâtları gibi.

  Dördüncü Mukaddime: Ecram-ı ulviyeye dikkat edilirse, tabakaları arasında muhalefet görünür. Evet, yeni teşekküle ve in’ikada başlamış milyarlarca yıldızlardan ibaret Kehkeşan ile anılan tabaka-i esîriye, sabit yıldızların tabakasına muhaliftir; bu da manzume-i şemsiyenin tabakasına. Ve hakeza, yedi tabakaya kadar birbirine muhalif tabakalar vardır.

 Beşinci Mukaddime: Araştırmalar neticesinde sabit olmuştur ki; bir maddede teşkil, tanzim, tesviyeler vaki olursa, birbirine muhalif tabakalar husûle gelir. Bir madenden kül, kömür, elmas meydana gelir; ateşten alev, duman husûle gelir. Müvellidülmâ ile müvellidülhumuzanın imtizacından su, buz, buhar tevellüd eder.

 Altıncı Mukaddime: Şu müteaddit emarelerden anlaşıldı ki, semavat müteaddittir. Şeriat sahibi de, “Yedidir” demiştir; öyle ise yedidir. Maahaza yedi, yetmiş, yedi yüz sayıları Arab üsluplarında kesret için kullanılır.

   Arkadaş! Pek geniş bulunan Kur’an-ı Kerim’in hitaplarına, manalarına, işaretlerine dikkat edilmekle bir âmiden tut, bir veliye kadar bütün tabakat-ı nâsa ve umum efkâr-ı ammeye olan müraatları, okşamaları fevkalâde hayrete, taaccübe mucibdir. Meselâ,   سَبْعَ سَمٰوَاتٍ   kelimesinden, bazı insanlar hava-i nesîmiyenin tabakalarını fehmetmiştir; öbür bazı da, arzımız ile arkadaşları olan hayattar küreleri ihata eden nesîmi küreleri fehmetmiştir; bir kısım da seyyarat-ı seb’ayı fehmetmiştir; bir kısmı da manzume-i şemsiye içinde esîrin yedi tabakasını fehmetmiştir; bir kısım da şu bildiğimiz manzume-i şemsiye ile beraber altı tane daha manzume-i şemsiyeyi fehmetmiştir; bir kısım da esîrin teşekkülâtı yedi tabakaya inkısam ettiğini fehmetmiştir. Hülâsa, her bir kısım insanlar, istidatlarına göre feyz-i Kur’an’dan hisselerini almışlardır. Evet, “Kur’an-ı Kerim bütün şu mefhumlara şamildir” diyebiliriz.

Hata Bildirim Formu
Sayfalar
123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596979899100101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155156157158159160161162163164165166167168169170171172173174175176177178179180181182183184185186187188189190191192193194195196197198199200201202203204205206207208209210211212213214215216217218219220221222223224225226227228229230231232233234235236237238239240241242243244245246247248249250251252253254255256257258259260261262263264265266267268269270271272273274275276277278279280281282283284285286287288289290291292293294295296297298299300301302303304305306307308309310
Fihrist
Lügat