Kitaplar
İşarat'ül-İ'caz

   Evet, görmüyor musun   قَالَ   ’deki  (  ا  ) , hiffeti ifade ediyor. Aslı  ( و  ) olsun  (  ى  ) olsun, ne olursa olsun, bize taallûk etmez.

   Hülâsa: Madem ki Kur’an, bütün zamanlardaki bütün insanlara nazil olmuştur, şu şüphe addettikleri umûr-u selâse, Kur’an’a nakîse değil, Kur’an’ın yüksek i’cazına delillerdir. Evet, Kur’an-ı Mu’cizü’l-Beyanı talim eden Cenab-ı Hakka kasem ederim ki, o Beşir ve Nezirin (a.s.m.) basar ve basireti, hakikati hayalden tefrik edememekten münezzehtir, celildir, celîdir veya insanları kandırarak mağlâtalara düşürtmekten, meslek-i âlileri ganidir, âlidir, temizdir, tahirdir.

YEDİNCİ MESELE

   Hazret-i Muhammed aleyhissalâtü vesselâmın izhar ettiği mahsus ve zâhirî ve insanlarca meşhur ve malum olan harika ve mucizelerinin ekserisi, tarih ve siyer kitablarında mezkûrdur ve aynı zamanda, muhakkikîn-i ulema tarafından izah ve beyan edilmişlerdir. Binaenaleyh, tafsilâtını o kitablara havale ile, yalnız o harikaların nevilerini icmalen izah edeceğiz.

   Evet, Peygamber aleyhisselâtü vesselâmın zâhirî harikalarının her birisi ahadi olup, mütevatir değilse de, o ahadilerin heyet-i mecmuası ve çok nevileri, mütevatir-i bilmanadır. Yani, lafız ve ibareleri mütevatir değilse de, manaları çok insanlar tarafından nakledilmiştir. O harikaların nevileri üçtür:

   Birincisi: “İrhasat” ile anılmaktadır ki; Hazret-i Muhammed aleyhissalâtü vesselâmın nübüvvetinden evvel zuhur eden harikalardır. Mecusi milletinin taptığı ateşin sönmesi, Sava Denizi'nin sularının çekilmesi, Kisra sarayının yıkılması ve gâibden yapılan tebşirler gibi şeylerdir. Sanki, o Hazretin (a.s.m.) zaman-ı velâdeti, hassas ve keramet sahibi imiş gibi, o zatın kudum ve gelmesini şu gibi hadiseler ile tebşiratta bulunmuştur.

   İkinci nev’: İhbarat-ı gaybiyedir ki; bilâhare vukua gelecek pek çok garip şeylerden bahsetmiştir. Ezcümle, Kisra ve Kayser’in definelerinin İslâm eline geçmesi, Rumların mağlup edilmesi, Mekke’nin fethi, Kostantiniyye’nin alınması gibi hadisattan haber vermiştir. Sanki o zatın cesedinden tecerrüd eden ruhu, zaman ve mekânın kayıtlarını kırarak istikbalin her tarafına uçup gezmiş ve gördüğü vukuatı söylemiştir ve söylediği gibi de vukua gelmiştir.

Hata Bildirim Formu
Sayfalar
123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596979899100101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155156157158159160161162163164165166167168169170171172173174175176177178179180181182183184185186187188189190191192193194195196197198199200201202203204205206207208209210211212213214215216217218219220221222223224225226227228229230231232233234235236237238239240241242243244245246247248249250251252253254255256257258259260261262263264265266267268269270271272273274275276277278279280281282283284285286287288289290291292293294295296297298299300301302303304305306307308309310
Fihrist
Lügat