Kitaplar
İşarat'ül-İ'caz

   Birinci Sahife: O Hazretin zatıdır. Fakat, bu sahifeyi mütalâadan evvel “Dört Nükte”ye dikkat lâzımdır.

   Birinci Nükte:   لَيْسَ الْكَحْلُ كَالتَّكَحُّلِ   Yani, fıtrî karagözlülük, sun’î (yapma) karagözlülük gibi değildir. Yani, yapma ve sun’î olan bir şey ne kadar güzel ve ne kadar kâmil olursa olsun, fıtrî ve tabiî olan şeylerin mertebesine yetişemez ve onun yerine kaim olamaz. Herhalde sun’îliğin yanlışlıkları, onun ahvalinden, etvarından belli olacaktır.

   İkinci Nükte: Ahlâk-ı âliyeyi ve yüksek huyları hakikate yapıştıran ve o ahlâkı daima yaşattıran, ciddiyet ile sıdktır. Eğer sıdk kalkıp araya kizb girerse, rüzgarlara oyuncak olan yapraklar gibi, o adam da insanlara oyuncak olur.

   Üçüncü Nükte: Mütenasib olan eşya arasında meyil ve cezbe vardır. Yani, birbirine temayül ederler ve yekdiğerini celb ederler; aralarında, ittihad olur. Fakat birbirine zıt olan eşyanın aralarında nefret vardır, çekememezlik olur.

   Dördüncü Nükte: Cemaatte olan kuvvet fertte yoktur. Meselâ, çok iplerin heyet-i mecmuasının teşkil ettiği urgandaki kuvvet, ipler birbirinden ayrı olduğu zaman bulunmaz.

   Bu nükteler göz önüne getirilmekle, o Hazretin sahifesi okunmalıdır.

   Evet, o zatın bütün âsârı, sîretleri, tarihçe-i hayatı vesair ahvali, onun pek büyük, azim ahlâk sahibi olduğuna şehadet ediyorlar. Hatta düşmanları bile onun ahlâkça pek yüksekliğinden dolayı kendisini “Muhammedü’l-Emin” ile lâkablandırmışlardır.

   Malumdur ki, bir zatta içtima eden ahlâk-ı âliyenin imtizacından izzet-i nefs, haysiyet, şeref, vakar gibi, hasis-alçak şeylere tenezzül etmeye müsaade etmeyen yüksek haller husûle gelir. Evet, melâike, ulüvv-ü şanlarından şeytanları reddeder, kabul etmezler. Kezalik, bir zatta içtima eden ahlâk-ı âliye; kizb, hile gibi alçak halleri reddeder. Evet, yalnız şecaatle iştihar eden bir zat, kolay kolay yalana tenezzül etmez. Bütün ahlâk-ı âliyeyi cem’ eden bir zat, nasıl yalana ve hileye tenezzül eder; imkânı var mıdır?

   Hülâsa: Hazret-i Muhammed aleyhissalâtü vesselâm, kendi kendine güneş gibi bir bürhandır. Ve keza, o zatın (a.s.m.) dört yaşından kırk yaşına 

Hata Bildirim Formu
Sayfalar
123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142434445464748495051525354555657585960616263646566676869707172737475767778798081828384858687888990919293949596979899100101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155156157158159160161162163164165166167168169170171172173174175176177178179180181182183184185186187188189190191192193194195196197198199200201202203204205206207208209210211212213214215216217218219220221222223224225226227228229230231232233234235236237238239240241242243244245246247248249250251252253254255256257258259260261262263264265266267268269270271272273274275276277278279280281282283284285286287288289290291292293294295296297298299300301302303304305306307308309310
Fihrist
Lügat